top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveranikalinckens

Rust

Hier ben ik dan weer. Na een periode van geen rust, komt er nu een beetje bij beetje weer wat rust. De laatste tijd met veel dingen bezig geweest maar ook weer leuke dingen gedaan.


Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen… Het is me gelukt om 5 km te rennen. Ja, dit was opnieuw een wereldwonder voor mezelf. Waar ik de laatste tijd veel moeite had met lopen en vermoeidheid, ging dit de betere kant op.


Niks moeten en alles rustiger aan doen

TheMay50K deed ik aan mee. Het plan was om 50 km te wandelen in de maand mei. Halverwege de maand heb ik het wandelen van 50 naar 100 km aangepast. Zo goed ging het. Enorm trots dat we met zijn allen in het team van Jong & MS maar liefst €23.526 hebben opgehaald door deze actie.


Op 30 mei was ook de MS Moton Virtual Run. Hierbij is het de bedoeling dat je wandelend of rennend een doel van 5 of 10 km behaald. Buiten verwachting heb ik die dag 5 km gerend. Dit had ik na de afgelopen periode nooit van mezelf verwacht.


Het geeft weer een enorme boost aan je zelfvertrouwen en het vertrouwen in je lichaam. Weer trots met de 4e medaille om mijn nek. Weer een overwinning behaald!


Het worden aanpassingen voor mijn normaal zo’n snelle ik

Ook ben ik de afgelopen periode bezig geweest met ergotherapeuten om mijn vermoeidheid zo laag mogelijk te gaan houden. Want nu is het zo dat ik na een werkdag afgeschreven ben. Het is dat ik nog kook en daar is dan alles mee gezegd voor die dag.


Met een aantal tips, waaronder rust, ja rust, gaat het al een betere kant op. Het niks meer moeten, het laten voor wat het is.. Dat is lastig voor mij als perfectionist/controlfreak. Ook moet ik niet meer alles op één ochtend willen doen, omdat ik dan voor de rest van de dag niks meer kan doen.


Op mijn werk gaat er om de 2 uur ongeveer een pauze ingelast moeten worden. Een pauze van 15 minuten. En dan ook echt niets doen. Hoe dat gaat uitpakken ga ik komende week ervaren.. Ook het ‘even-een-afspraak-maken’ moet niet meer even snel, maar rustig gaan zitten en goed gaan zitten. Dus dat worden wat aanpassingen voor mijn normaal zo’n snelle ik.


Je hebt geen kwaliteit van leven

Verder heb ik nog oefeningen mee gekregen die ik iedere dag moet gaan doen om mijn fijne motoriek zo goed mogelijk te houden. Soms heb ik hier wel last van op mijn werk. Als ik met mijn ene hand een druppeltje uit een flesje op een soort van wattenstaafje moet doen in mijn andere hand, gaat deze coördinatie soms lastig. Deze oefeningen iedere dag doen moet ik wel nog in mijn systeem krijgen…


En de conclusie van de ergotherapeuten was ook: je hebt geen kwaliteit van leven. Ik heb de afgelopen periode van één week (7 dagen) een dagboek moeten bijhouden met wat ik ieder halfuur deed en hoe ik mij daarbij voelde. Ze zage iedere dag dat ik na het werk kapot moe was en niets anders meer klaar kreeg. Laat staan leuke dingen doen. Ja, dat klopt. Confronterend.


De afgelopen week heb ik een week vakantie gehad. Normaal gesproken ga ik in juni op vakantie. Maar vanwege alle coronamaatregelen, testen en vaccineren, heb ik besloten dit jaar niet te gaan. Een belangrijke reden voor mij: ik laat mij niet door de overheid dwingen om mij te laten vaccineren om op vakantie te kunnen gaan. Hoe mentaal zwaar ik het daar ook mee had de afgelopen weken, ik heb het gehaald. En heb er ook geen moeite meer mee. (Als ik op vakantie ga, naar Zuid-Europa, dan heb ik nergens last van. Dan kan ik doen en laten wat ik wil en ben ik de oude Anika voordat ik MS had).


Normaal gaat alles in een rap tempo

Maar in deze week vakantie thuis, heb ik een aantal leuke dingen gedaan. Ik ben met twee vriendinnen gaan terrassen, wat erg gezellig was. Weer even bijkletsen over alles. Ook ben ik met een andere vriendin naar de wellness geweest. Ohhh heerlijk! De sauna kan ik niet tegen, maar de rest doet zo veel goeds! Weer helemaal zen.


Verder ben ik nog naar IKEA geweest en naar Decathlon. Rustig aan en alle tijd. Tijd wat ik normaal niet heb? Klinkt stom, maar ja, normaal gaat alles in een rap tempo. Dat verschil heb ik nu gemerkt. Als je niks moet en alles rustiger aan doet, gaat het met mij en mijn MS veel beter.


Morgen de laatste dag vakantie en dan maandag weer starten met werken. Waar ik heel benieuwd naar ben hoe mij dat daar gaat verlopen. Of ik mijn rust kan pakken en of ik dat zelf ook vooral ga pakken…. Maar hé, het moet! Dat heb ik de afgelopen week wel gemerkt.


Conclusie voor de afgelopen periode: rust pakken…. Fingers crossed dat ik dit ook de komende periode gewoon ga doen!




29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page