top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveranikalinckens

Klachten verdwenen

Sinds 2018 draag ik een activity tracker. Eigenlijk sinds dat ik MS heb, ben ik mijn beweging actief gaan volgen. Beweging is immers goed voor je, en zo kon ik het goed in de gaten houden en er bewust mee bezig zijn.


In maart 2019 ben ik mee gaan doen met een onderzoek van het VuMC in Amsterdam. Daar kreeg ik een andere activity tracker (Fitbit) om onder andere mijn bewegingen te volgen in combinatie met MS klachten. Dat onderzoek heeft een half jaar geduurd en deze activity tracker heb ik dan ook een half jaar gedragen.


Al mijn rug-, nek- en bekkenklachten als sneeuw voor de zon verdwenen


Daarna heb ik zelf een andere gekocht en deze één jaar gedragen. Deze was van Huawei omdat ik toendertijd ook een Huawei telefoon had. Vorig jaar juni heb ik weer een andere gekocht waar ik meer mee kon, meer activiteiten kon vastleggen en dergelijke. Deze is van Xiaomi. Dit merk gekozen omdat mijn huidige telefoon van dat merk is en er heel tevreden over ben.


Sinds 2015 ben ik tandartsassistente. Daarna een cursus gevolgd tot preventieassistente. Dus het onderdeel preventie ligt mij wel. Ik probeer altijd vanalles uit om mijn MS binnen de perken te houden bijvoorbeeld en een gezondere leefstijl aan te nemen.


Maar rug- & nekklachten waren er eigenlijk altijd wel al sinds dat ik dit beroep uitoefen. Je zit immers in houdingen die meestal niet zo bevorderlijk zijn voor je lichaam. Om mijn lichaam stevig, krachtig en soepel te houden heb ik veel aan krachttraining gedaan in de sportschool en ging ik regelmatig zwemmen.


De klachten waren voor mij logisch


Nu ik zwanger werd, kwam dat op een gegeven moment op een lager pitje te staan. De nek- & rugklachten kwamen weer meer naar boven in combinatie met bekkenklachten. Hiervoor ben ik dit jaar één keer in de twee weken naar de fysio/kinesioloog aan het gaan. Deze kijken verder dan puur spieren etc. welke een fysiotherapeut doet. Dit klonk mij natuurlijk weer beter in de oren.


Toen ik laatst met heftige pijnen in rug en bekken net één week haalde totdat deze klachten weer heel erg kwamen opvlammen, zette dat mijn fysiotherapeut/kinesioloog aan het denken. Toen ik één week later nog steeds en weer dezelfde problemen had, is hij verder gaan kijken. Hij zag toevallig dat ik een activity tracker om had.


Hij vroeg aan mij hoe lang ik deze al droeg en of ik ook gedurende die tijd nek- en rugklachten had. Ik heb toen het gehele verhaal uitgelegd dat ik eigenlijk sinds dat ik MS heb, zo'n activity tracker draag en dat ik de klachten eigenlijk al sinds het begin van mijn werk heb, omdat je in niet ideale houdingen zit. Dus voor mij dit wel min of meer logisch was.

Als dit de oplossing is voor alle ellende...


Hij vroeg mij of ik dit horloge wilde afdoen. Deed een paar testjes en bleek dat dit horloge het een en ander blokkeerde in mijn lichaam door bepaalde frequenties op de lichaamsmeridiaan. Hij vroeg mij of ik deze eens een tijdje af wilde laten. Natuurlijk! Als dit de oplossing is voor deze ellende, natuurlijk!


En wat blijkt.. Sinds die dag heb ik deze activity tracker niet meer om gehad en zijn al mijn rug-, nek- en bekkenklachten als sneeuw voor de zon verdwenen. Of dit nu echt de oorzaak is of dat het placebo effect tussen de oren is. het maakt mij niet uit. Mijn klachten zijn verdwenen. Deze activity tracker ligt nu opgeborgen. Mocht dit placebo effect zijn, dan vind ik het wel een slim brein! Maar mijn tip: kijk eens verder dan alle 'doorgaande' behandeltrajecten en sta open voor nieuwe 'niet-normale' dingen. Ik heb er immers alweer voor de zoveelste keer profijt van!


En verder ben ik nu 33 weken zwanger, gaat het heel goed met mij en wacht ik nog geduldig de laatste loodjes af!




57 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page