top of page
Zoeken
  • Foto van schrijveranikalinckens

Dit voelt goed!

Zo vaak gezien, zo vaak over gehoord, zo vaak over gelezen. Ooit een begin gemaakt, maar het lukte niet. Koud douchen. Het schijnt vele voordelen te hebben en je moet je o, zo goed voelen erna.


Recent heb ik bij iemand met MS op Instagram voor de zoveelste keer gezien en gelezen dat koud douchen of in bad gaan toch echt goed voelt en veel voordelen heeft. Laatst op een feestje met iemand gesproken over Wim Hof en zijn visie.


Als je me dit twee weken geleden gezegd had, had ik je uitgelachen!

Ik weet wat de voordelen zijn, dat ik het zou moeten doen, maarja.. Diegene zei tegen mij: ‘Wat maarja? Hoezo maarja? Wat houdt je tegen?’. Ja, niks.. Dusja. Dat heeft me aan het denken gezet. Hij zei tegen mij dat ik het boek van Wim Hof maar eens moest lezen en moest starten met iedere ochtend 15 seconden, en het zo verder op te bouwen.


’s Avonds na het feestje begonnen met het e-book te lezen. Daar stond al bij de eerste pagina’s: “Het helpt slopende symptomen van Parkinson, reumatische artritis en multiple sclerose te verlichten. Ook een aantal andere auto-immuunziekten is met succes behandeld, variërend van Lupus tot de ziekte van Lyme”. Oké helder, hier ga ik morgenochtend mee beginnen. Knop om!


Zo gezegd, zo gedaan. De dag na het feestje, zondagochtend, 9 uur.. Uit het warme bed gerold en de koude douche aangezet. Enige ervaring met mediteren en ademhaling heb ik ondertussen. Dus die mindset en focus is er wel.


Het voelt alsof je alles aan kan

Oké, daar gaat ie dan. 3, 2, 1 en gaan! De eerste ochtend 15 seconden. Heftig, maar o ja, het voelt goed! Je bent zo alert, zo fris en maar er komt ook meteen een warme gloed over je heen. Het voelt alsof je alles aan kan! Benieuwd naar de volgende ochtenden…


De dag erna 30 seconden. Ik ervaar hetzelfde, heftig! Iedere dag bouw ik het steeds met 15 seconden op. En maar tellen onder de douche en rustig ademhalen. Vandaag zit ik op 2 minuten. Eigenlijk op 1 minuut en 45 seconden, maar ik dacht vanochtend: ‘Ach, wat maakt die 15 seconden nog uit? Ik rond het af op 2 minuten vandaag’.


Je kunt nergens anders mee bezig zijn. Je bent puur met ademhalen bezig en je moet rustig blijven. Geen stress in je hoofd, niks!


Het brengt alleen maar voordelen

De voordelen die genoemd worden:

- je wordt er alerter van

- het boost je huid en haar

- het verbeterd je immuunsysteem

- je kunt erdoor afvallen

- het versnelt spierherstel na zware training

- het verlicht stress

- het kan depressie verlichten


Ik heb geen enkele keer meer een ochtendhumeur of slechte zin gehad ’s ochtends. Mijn huid ziet er veel beter uit. Voorheen had ik vaak last van een droge huid, nu absoluut niet meer. En het verlicht stress. Ja, je hebt geen tijd om na te denken en het voelt na de douche zo goed! Het brengt alleen maar voordelen.


Ik kan het toch echt iedereen aanraden… De eerste 30 seconden zijn even doorbijten, maar je voelt je daarna zo goed! En hé, als je mij dit twee weken geleden gezegd had, dat ik hiervoor eerder mijn bed uit moest komen? Ik had je uitgelachen! Maar nu, nee, het is zeeer de moeite waard!


De komende tijd ga ik verder lezen in het boek van Wim Hof. Benieuwd wat ik er nog meer van ga leren!




45 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
Post: Blog2_Post
bottom of page